بررسی جایگاه برنامه های درسی درارتقای فرهنگ شهروندی وتوسعه پایدار محیط زیست شهری (باتاکید بر دروس جغرافیا ومطالعات اجتماعی) |
کد مقاله : 1119-CONGRESS |
نویسندگان |
جواد حاجی علی زاده * استادیار گروه جغرافیای دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
آموزش وپرورش یک جامعه باید دانش آموزان را برای کسب مهارت های کلامی،جسمی،علمی ومهارت های اجتماعی ومحیطی هدایت کند وافراد را با رعایت مطلوبیت وداشتن کیفیت های یک زندگی خوب،آگاه ومسوولیت پذیرومشارکت جو ودارای تعهد تربیت نماید.این پژوهش با هدف بررسی تاثیرگذاری برنامه های درسی وچگونگی انتقال مفاهیم موجود در برنامه های درسی درجهت ارتقای فرهنگ شهروندی وتوسعه پایدار محیط زیست شهری انجام پذیرفته است دروسی مانند جغرافیا ومطالعات اجتماعی با افزایش سطح درک وفهم مسائل وموضوعات جامعه محلی،محیط پیرامون وچگونگی تعاملات خود ومحیط تاثیر بسزایی درنحوه برخورد مسوولانه بامحیط اجتماعی دارند. دراین تحقیق با روش تحلیل محتوای کتب جغرافیا ومطالعات اجتماعی براساس عملیات برش وبرای پردازش داده ها از روش آنتروپی شانون استفاده شده است.همچنین برای گردآوری اطلاعات ازروش کتابخانه ای واسنادی بهره گرفته شده است.دراین مقاله دردوسطح نقش برنامه درسی مورد بررسی قرار گرفته است.اول میزان وحجم مفاهیم وساعات اختصاص یافته درکتب درسی درزمینه های ارتقای فرهنگ شهروندی وتوسعه پایدار ومحیط زیست شهری ودرمرحله دوم چگونگی آموزش های شهروندی بررسی شده است.بررسی ها نشان می دهد از مجموع واحد های ارائه شده کمتر از 5درصدیعنی 18/4درصداز واحدها به دروس مرتبط بامهارت های ویژه شهروندی اختصاص یافته است ومی توان نتیجه گرفت دربرنامه های درسی به مقوله تربیت شهروندی توجه کافی نشده است ویاتوجه کمتری شده است .علاوه براین توجه کتب مرتبط با فرهنگی شهروندی به مولفه های اساسی ازنظر ضریب اهمیت (قانون مندی484/.،مشارکت فعال2260/.،حفظ محیط زیست 1404/.وتوسعه پایدار1540/.) نیز بسیار پایین است البته لازم به توضیح است که شهرداری تبریز کتاب هایی را برای تدریس درمدارس تحت عنوان آموزش های شهروندی تدوین نموده است ولی متاسفانه این کتب هم توسط دبیران غیرمرتبط وآموزش ندیده تدریس می شود که کلیت طرح را زیر سوال می برد.البته دراین میان برنامه های درسی پنهان را نباید درارتقای شهروندی وتوسعه پایدار شهری یا برعکس درتضعیف آموز ش های شهروندی نادیده گرفت. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی،جغرافیا.علوم اجتماعی،آموزش،توسعه پایدارشهری |
وضعیت: پذیرفته شده |