رابطة ساختاری منش‌های مثبت اخلاقی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان
کد مقاله : 1131-CONGRESS
نویسندگان
فرهاد خرمائی *1، معصومه زارع2، محسن آربزی2
1بخش روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز
2گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز
چکیده مقاله
با توجه به چالش‌های ذهنی و بیرونی فروانی که در اوایل جوانی برای دانشجویان به وجود می‌آید؛ تنظیم هیجانی از ضروری‌ترین مهارت‌های لازم برای حفظ و ارتقای سلامت روانی به حساب می‌آید. پژوهش‌های پیشین نقش پیشایندی عوامل درونی و بیرونی متعددی را مورد بررسی قرار داده‌اند؛ امّا با ظهور روان‌شناسی مثبت‌گرا، این مفروضه که می‌توان با پرورش توانمندی‌هایی در افراد از بروز اختلالات روانی جلوگیری به عمل آورد؛ مورد استقبال روان‌شناسان قرار گرفت؛ که البته این مفروضه موفق به اخذ تأیید پژوهش‌های تجربی نیز گردید. شکاف موجود در ادبیات زاینده این سؤال بود که آیا منش‌های اخلاقی به عنوان توانمندی‌هایی می‌توانند تنظیم هیجانی دانشجویان را پیش‌بینی کنند. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ساختاری منش‌های مثبت اخلاقی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بود. به منظور انجام پژوهش 248 نفر از دانشجویان (159 دختر، 85 پسر) دانشکده‌های علوم‌انسانی و هنر و معماری دانشگاه شیراز به روش خوشه-ای تصادفی انتخاب شدند؛ و به پرسشنامه‌های منش‌های مثبت اخلاقی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان پاسخ دادند. به منظور تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار‌های آماری SPSSv21 و AMOSv21 استفاده شد. غربالگری اوّلیه داده‌ها و تحلیل‌های توصیفی با استفاده از نرم‌افزار SPSS صورت گرفت. یافته‌های توصیفی نشان داد که همبستگی معنی‌داری بین اکثر متغیرها وجود دارد؛ که این امر امکان تحلیل‌های بعدی و مدل‌سازی معادلات ساختاری را فراهم می‌آورد. لذا جهت مدل‌سازی معادلات ساختاری و آزمون آن از نرم‌افزار AMOS بهره گرفته شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که منش‌های مثبت اخلاقی قادر به پیش‌بینی راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان هستند. یافته‌های این پژوهش از دو بُعد نظری و عملی شامل مضامین جدیدی است. نتایج پژوهش حاضر به لحاظ نظری به افزایش دانش موجود در مورد پیشایندهای درون‌فردی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان منجر شد. به لحاظ کاربردی نیز می‌توان با آموزش منش‌های اخلاقی به تنظیم‌هیجانی مؤثر کمک نمود.
کلیدواژه ها
منش‌های اخلاقی، تنظیم شناختی هیجان، دانشجویان
وضعیت: پذیرفته شده