بررسی رابطه بین آموزش و نگرش به وجود فساد اخلاقی در فضای مجازی در بین شهروندان یزدی
کد مقاله : 1140-CONGRESS
نویسندگان
اکبر زارع شاه آبادی *1، هادی اکبری2، میثم غلامی3
1عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه یزد
2گروه جامعه شناسی دانشگاه یزد، یزد، ایران
3گروه جامعه شناسی، دانشگاه یزد
چکیده مقاله
پیشرفت‌های بسیاری که در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات به خصوص فضای مجازی در سال های اخیر بوجود آمده، جامعه جدید را دستخوش دگرگونی‌های فراوانی کرده است. دراین میان یکی از مقوله‌هایی که فضای مجازی به ایفای نقش مهمی در آن پرداخته، مبحث آموزش است.که علاوه بر کابرد‌های مثبت، موارد منفی همچون افزایش مفاسد اخلاقی را با خود به همراه داشته است.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین آموزش و نگرش به وجود فساد اخلاقی در فضای مجازی در بین شهروندان یزدی انجام گرفته که برای رسیدن به اهداف پژوهش از نظریات بندورا و اکرز استفاده گردید. پژوهش حاضر به لحاظ روش اجرا، پیمایشی، از نظر زمان پژوهش، مقطعی، به لحاظ ماهیت، کاربردی و به لحاظ وسعت، پهنانگر است. جامعه آماری 411051 نفر از شهروندان یزدی در سال 1398 بوده‌اند که با استفاده از فرمول کوکران نمونه‌ای 384 نفر به روش نمونه‌گیری سه مرحله‌ای مورد بررسی قرار گرفته‌اند. ابزار پژوهش پرسشنامه بوده، که اعتبار آن از طریق صوری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت و اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار spss و AMOS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بین آموزش اجتماعی 16/0 و آموزش مجازی 57/0 با نگرش به مفاسد اخلاقی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. همچنین با توجه به متغیر‌های وارد شده در مدل رگرسیونی توانستند 39 درصد از واریانس نگرش به وجود مفاسد اخلاقی را تبیین کند.همچنین با توجه به متغیر‌های وارد شده در مدل رگرسیونی توانستند 39 درصد از واریانس نگرش به وجود مفاسد اخلاقی را تبیین کند.
کلیدواژه ها
آموزش اجتماعی، آموزش مجازی، تقلید، الگوبرداری، فساد اخلاقی
وضعیت: پذیرفته شده